salam perkenalan


Khamis, 31 Disember 2009

BALASAN MENINGGALKAN SEMBAHYANG


PADA SUATU HARI, seorang budak lelaki bertemu dengan Nabi Muhammad sambil menangis. Nabi terharu melihatnya lalu bertanyakepada anak itu, “Mengapakah kamu menangis, wahai ankku?”
Anak itu menjawab, “Ayahku meninggal dunia, tetapi tidak ada seorang pun yang menziarahinya. Tiada orang yang mahu memandikan serta menguruskan jenazahnya. Saya juga tidak mempunyai kain kafan, Ya Rasulullah.”
Mendengarkan cerita itu, Nabi Muhammad memerintahkan para sahabatnya menziarahi. Abu Bakar dan Umar pergi menziarahinya.
Apabila tiba di rumah budak lelaki itu, mereka mendapati jenazah itu bertukar menjadi babi hutan. Kemudian, Abu Bakar dan Umar pulang menyampaikan berita itu kepada Nabi Muhammad.
Mendengar khabar itu, nabi seolah-olah tidak percaya, “benarkah seperti apa yang kamu katakan itu?”
“Memang benar, wahai Rasulullah,”jawab Umar.
Kemudian Nabi Muhammad bersama-sama para sahabatnya pergi ke rumah budak yang menangis itu. Sampai sahaja di rumah itu, nabi berdoa kepada Allah supaya mengembalikan rupa jenazah kepada wajah asalnya.
Akhirnya, Allah memperkenankan doa utusannya. Jenazah itu bertukar menjadi manusia semula. Selepas itu,Nabi Muhammad menyembahyangkan jenazah itu. Beliau meminta sahabatnya supaya menyegerakan pengebumiannya.
Walaubagaimanapun, sekali lagi perkara pelik terjadi apabila jenazah mahu dikebumikan. Jenazah itu kembali menjadi babi hutan.
Lantas, Nabi Muhammad bertemu dengan budak lelaki itu lalu bertanya, “Apakah yang ayah kamu lakukan semasa hayatnya? Beritahulah supaya kita dapat mengambil iktibar daripada kejadian ini?”
Budak lelaki itu menjawab, “Semasa hayatnya ayah saya tidak pernah mengejarkan sembahyang dan tidak pernah melakukan kebaikan.”
Mendengar jawapan itu, Nabi Muhammad berkata kepada para sahabat dan kepada anak si mati, “Lihatlah sendiriapa yang berlaku kepada orang yang meninggalkan sembahyang semasa hayatnya. Ia menjadi babi hutan pada hari Kiamat. Kepada sesiapa yang meninggalkan sembahyang, segeralah bertaubat dan beriman kepada Allah.”

Sumber:31 KOLEKSI KISAH TELADAN UNTUK REMAJA
MOHD NASRUDDIN DASUKI


Coretan penulis.
Kita sering dititipkan bahawa solat merupakan tiang agama yang perlu dijaga.Dalam hadis Rasulullah bersabda, “solat itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya maka dia mendirikan agama. Sesiapa yang meninggalkannya maka dia meruntuhkan agama”. Jadi adakah kita mahu wajah kita bertukar menjadi babi hutan di padang mahsyar kelak bahana meninggalkan solat? Adakah kita menjaga solat kita yakni tiang agama kita?

LU PIKIQ LA SENDIRI.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Search