salam perkenalan


Rabu, 30 Disember 2009

INSAF KERANA KATAK

PADA suatu masa dahulu,pada zaman Nabi Daud,seorang lelaki keluar dari rumah bertujuan mengabdikan diri kepada Tuhan. Dia pergi ke sebuah hutan yang sunyi kerana tidak mahu diganggu dan memudahkannya beribadat kepada Allah.

Lelaki itu mengasingkan diri sehingga setahun masa berlalu. Cukup setahun, dia berasa jemu kerana keadaannya tidak berubah.

Lalu dia berdoa kepada Tuhan,"Ya Allah, sudah puas aku mengabdikan diri kepadamu.Seluruh tubuhku terasa sakit dan sudah kering air mataku. Aku menangis keranamu, Ya Allah.Tetapi aku tidak tahu, apakah nasibku selepas ini?

Doa yang ditujukan kepada Allah itu didengari oleh katak yang berada tidak jauh dari situ. Allah memerintahkan katak itu menjawab pertanyaan lelaki itu.


Dengan izin Allah, katak itu pun bersuara. "Wahai tuan hamba, apakah yang kamu fikirkan dengan ibadah yang baru setahun itu? Adakah tuan tahu, saya sudah tinggal di hutan ini lebih daripada 60 tahun? Saya sering memuji dan berzikir kepada Allah."


Lelaki itu terkejut melihat katak itu sedang memandang ke arahnya. Dia terpaku seketika.


Kemudian, katak itu menyambung kata-katanya. "Adakah kamu mengira setahun itu sudah cukup bagi mengatakan kamu sudah beriman kepada Allah?"



Lelaki itu terdiam sejenak.



"Bagi aku, setahun itu sudah cukup lama, sedangkan aku masih juga begini?"kata lelaki itu.



Katak itu segera menjawab, "Aku sudah tinggal dalam hutan ini hampir 60 tahun. Aku tetap juga bertasbih dan bertahmid. Sehingga kini kakiku masih terasa gementar walaupun siang dan malam aku memuji-muji kebesaran Allah."



Sebaik sahaja mendengar kata-kata katak itu, lelaki itu menjawab, "Baru sekarang aku faham. Rupa-rupanya, aku sudah tersalah sangka. Sudah hampir 60 tahun kamu beribadah kepada Tuhan sedangkan aku baru genap setahun."



"Bertaubatlah kamu,"kata katak itu lagi.



"Ya Allah, sesungguhnya aku bertaubat dan menyesal di atas ketelanjuranku. Ampunkan segala dosaku," kata lelaki itu sambil menangis tersedu-sedu menyesali perbuatannya. Dia berasa malu dengan katak itu.



Sumber : 31 KOLEKSI KISAH TELADAN UNTUK REMAJA.
MOHD NASRUDDIN DASUKKI



Sesungguhnya semua makhluk Allah di bumi dan langit memuji-muji dan bertahmid akan kebesaran Allah tanpa rasa jemu. Adakah kita sudah jemu dan letih melakukan pengabdian kepada Allah?

LU PIKIQ LA SENDIRI.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Search