salam perkenalan


Jumaat, 1 Januari 2010

SUKAR MENINGGALKAN DOSA


LUKMAN HAKIM melaporkan, pada suatu hari, seorang lelaki berjumpa dengan Nabi Muhammad. Katanya, “Wahai Rasulullah, saya mahu menganut agamamu. Aku percaya, agamamu sahaja yang dapat memandu aku ke jalan yang benar.”
Mendengar pengakuan itu, Nabi Muhammad pun mengajar lelaki itu mengucap dua khalimah syahadah. Sebaik sahaja dia mengucapkan kalimah suci itu, dia pun berkata kepada nabi, “Wahai Rasulullah, sebelum saya memeluk agamamu, saya sebenarnya sudah banyak melakukan dosa dan sukar sekali hendak meninggalkannya. Apakah pendapatmu, wahai Rasulullah?”
Nabi Muhammad bertanya, “Adakah saudara mahu berjanji kepadaku yang saudara sanggup bercakap benar dan tidak berbohong.”
Kemudian, lelaki itu pun pulang. Semasa dalam perjalanan pulang, lelaki itu berkata dalam hatinya, “Adakah saya mampu meninggalkan perkara yang dikehendaki Rasulullah?”
Menurut cerita yang dilaporkan oleh Lukman Hakim lagi, sebelum memeluk Islam, lelaki itu seorang yang suka mencuri, berjudi serta minum minuman keras. Apabila dia memeluk Islam, dia berusaha meninggalkan perbuatan kejinya itu.
Hampir setiap hari, hatinya diuji melakukan perbuatan yang tidak boleh ditinggalkan itu. Setiap kali mahu melakukannya, hati kecilnya mengejek.
“Bukankah kamu sudah berjanji berkata benar dan tidak berbohong?”
Setiap kali hatinya terdorong melakukan kejahatan, dia teringat pesan Nabi Muhammad dan hati kecilnya berbisik.
“Apabila aku berbohong bermakna aku mengkhianati janjiku kepadanya. Sebaliknya apabila aku bercakap benar dan melakukan kerja terkutuk itu, aku menerima hukumannya.”
Pada mulanya, dia sukar meninggalkan perbuatan yang sudah sekian lama dilakukan. Tetapi dengan pertolongan Allah, akhirnya lelaki itu berjaya menentang nafsu jahatnya.
Lama-kelamaan, dia mampu bertaubat dan tidak mengulangi lagi perbuatan kejinya. Akhirnya dia menjadi mukmin yang baik dan sentiasa patuh pada ajaran agama.


Sumber:31 KOLEKSI KISAH TELADAN UNTUK REMAJA
MOHD NASRUDDIN DASUKI

Coretan penulis.
Allah sentiasa membentangkan ruang untuk hambanya mengutus doa keinsafan atas ketelanjuran perbuatan. Tidak dapat dinafikan kadangkala terdetik di naluri kita untuk berubah dan menjadi mukmin sejadi yang dapat menghirup ‘halawatul iman’ ataupun kemanisan iman. Ia tidak akan berlaku melainkan dengan izin Allah Azza Wa Jal.Jadikan kita perlulah banyak mengusai doa taubat kepada Allah agar dibuka pintu rahmat dan keberkatan dalam hidup kita. Adakah kita bersungguh-sungguh untuk berubah? Adakah kita yakin akan pertolongan Allah?
LU PIKIQ LA SENDIRI.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Search