salam perkenalan


Khamis, 31 Disember 2009

BAHAGIAN SATU:BICARA TOKOH


UMAR Abdul Aziz adalah seorang khalifah dan pemimpin terbaik selepas khalifah keempat. Beliau mempunyai sikap dan perwatakan yang sangat mempersonakan. Nilai keperibadiannya cukup tinggi dan mengagumkan. Sebaik memegang tampuk pemerintahan, Umar Abdul Aziz berusaha membersih diri dan keluarganya daripada unsur kemewahan hidup. Beliau juga telah mengutus surat pekeliling kepada gabenor wilayah antara lain yang berbunyi:

"Sesungguhnya Tuhan telah mengamanahkan tugas pentadbiran kepada saya. Saya tidak menerima tugas ini kerana kekayaan dan keseronokan., keraian, atau pakaian kerana Tuhan telah memberikan saya kekayaan yang hanya menjadi kemegahan sebilangan kecil orang. Saya menyedari sepenuhnya tugas berat yang diamanahkan kepada saya. Saya tahu saya akan dipanggil menghadap Allah di mana pihak yang menuntut akan hadir sama untuk membicarakan kes mereka pada hari pembalasan, hari yang membebankan kecuali bagi mereka yang dikasihi Alah dan mereka yang mendapat perlindunganNya.Saya perintahkan anda berhati-hati dan sentiasa takutkan Allah dalam semua urusan kerajaan yang diberikan kepada anda dan meminta anda berhenti daripada perbuatan yang dilarang oleh syariat. Anda patut memerhatikan diri dan perbuatab anda sendiri:cermat dalam perbuatan berhubung dengan Allahpada satu pihak dan orang sekeliling anda pada satu pihak yang ain. Anda harus menyedari bahawa keselamatan terkandung dalam penyerahan diri sepenuhnya kepada Yang Maha Kuasa dan matlamat akhir bagi semua usaha haruslah dengan cara yang sama membuat persediaan untuk memperoleh kejayaan pada hari kebangkitan."

BERSAMBUNG....

1 ulasan:

rafi berkata...

salam yus...aq suke la konye blog...
lagi2 cite katak ni...
buleh la wat bahn 4 tazkirah kat smapk nnt..
bagus gle ar ko wat blog 4 dakwah...a03

Catat Ulasan

Search