salam perkenalan


Khamis, 31 Disember 2009

BERSOPAN APABILA MENEGUR


KHALIFAH MAKMUN adalah pembaca khutbah yang tidak disenangi oleh para ulama dan golongan orang soleh. Boleh dikatakan , khalifah Makmun adalah pemerintah yang zalim dan ramai musuh. Tidak hairanlah ramai orang tidak berani menegurnya.
Pada suatu hari, Khalifah Makmun mengunjungi Kota Basrah untuk bersembahyang Jumaat di masjid tempat kelahiran Imam Hasan Basri.Apabila khutbah dibaca, pembaca khutbah menyebut namanya denagan cara tidak sopan. Walaubagaimanapun, Khalifah Makmun hanya menahan marahnya.
Pada minggu berikutnya, Khalifah Makmun menunaikan sembahyang Jumaat di masjid lain.Secara kebetulan, orang yang sama membaca khutbah. Dalam khutbah itu, khatib itu menyebut, “Pemerintah Khalifah Makmun adalah pemrintah yang zalim. Kita semua berdoa supaya beliau dilaknat oleh Allah.”
Selesai sembahyang Jumaat, khatib itu diperintahkan supaya berjumpa khalifah Makmun. Sebaik sahaj khatib itu menghadap, Khalifah Makmun bertanya, “Wahai tuan khatib, antara kamu dengan nabi Musa, siapakah yang lebih baik?”
Kemudian khatib itu menjawab, “Sudah tentu Nabi Musa lebih baik daripada saya.”
Kemudian Khalifah Makmun menyambung, “Saya juga berfikir begitu. Tetapi padapendapat kamu, siapakah yang lebih jahat antara saya dan Firaun?”
Khatib yang terkejut itu diam seketika lalu menjawab, “Sudah tentu Firaun lebih jahat daripada tuan.”
“Walaupun Firaun begitu jahat dan kejam, tetapi Tuhan memerintahkan Nabi Musa supaya berlemah lembutkepadanya. Bagaimana sekiranya tuan bacakan ayat itu untuk renungan bersama?” perintah Khalifah Makmun kepada khatib itu.
Pembaca Khutbah itu segera menjawab. Katanya, “Berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat dan takut.”
Kemudian, Khalifah Makmun terus berkata, “Jika begitu, bagaimana jika saya minta tuan menegur saya dengan cara yang sopan dan berlemah lembut kerana tuan tidaklah sebaik Nabi Musa dan saya tidaklah sejahat Firaun.”
Khatib yang rasa bersalah dan malu itu berkata, “Saya menyedari kesilapan saya. Saya bertaubat dan tidak akan mengulangi perbuatan saya. Saya akan berlemah lembut apabila menegur orang lain. Maafkan saya.”


Sumber:31 KOLEKSI KISAH TELADAN UNTUK REMAJA
MOHD NASRUDDIN DASUKI

Coretan penulis.
Setiap manusia tidak akan terlepas daripada melakukan dosa dan kesilapan dalam kehidupan. Sebagai umat pilihan yang disebut sebagai ‘khoiru ummah’ tegur-menegur adalah tanggungjawab setiap daripada kita yang bergelar muslim. Hal yang demikian bagi memastikan kesinambungan pembentukan akhlak yang jitu selembut desiran pawana dalam komuniti umat Islam. Namun harus diingatkan metod atau prakarsa dalam menegur haruslah secara berlemah lembut. Apakah pendekatan yang sering kita ambil untuk menegur seseorang? Secara kasarkah atau berlemah-lembut?


LU PIKIQ LA SENDIRI.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Search