salam perkenalan


Jumaat, 1 Januari 2010

RAFI YANG JUJUR



Pada zaman dahulu, diceritakan terdapat seorang raja yang bernama Raja Azman. Baginda sudah tua tetapi tidak mempunyai anak. Pada suatu hari Raja Azman berfikir, "Jika beta meninggal, siapakah yang akan menggantikan beta menjadi raja negeri ini?”

Setelah lama berfikir, akhirnya Raja Azman mendapat idea. Baginda ingin memilih putera mahkotanya dari kalangan kanak-kanak di negeri baginda. Calon pengganti Raja Azman. Cara Raja Azman memilih calon putera mahkotanya ternyata sungguh mudah. Baginda memberi sebutir benih bunga kepada setiap budak lelaki yang terdapat di dalam negerinya. Benih itu harus ditanam. Bunga siapa yang tumbuh dan berkembang paling cantik, dialah yang akan terpilih sebagai calon putera mahkotanya, bakal pengganti raja pemerintah kerajaan negeri.

Tersebutlah kisah di dalam negeri tersebut ada seorang budak lelaki yang bernama Rafi. Dia juga membawa pulang sebutir benih bunga. Dia menanamnya di dalam pasu bunga. Setiap hari, dia menyirami benih bunga tersebut. Rafi sangat berharap agar benih bunga itu segera bertunas dan mengeluarkan bunga yang cantik lagi indah dipandangan mata raja. Tetapi hari demi hari berlalu, tidak ada satu tunas atau pokok pun yang tumbuh di dalam pasu bunga itu. Rafi sangat cemas. Dia segera menggali keluar benih bunga itu dari dalam pasu. Kemudian menanamnya lagi di dalam pasu bunga itu setelah menukarkan tanah yang baru.

Dua bulan pun berlalu. Telah tiba waktunya bagi Raja Azman menilai pekerjaan kanak-kanak yang telah diberikannya benih dahulu. Namun, pasu bunga Rafi tetap kosong. Tidak ada sebarang tunas yang tumbuh. Hari itu, semua kanak-kanak di negeri itu berkumpul di hadapan istana. Tangan masing-masing memegang pasu bunga. Ada yang berisi bunga merah, kuning dan sebagainya. Semuanya kelihatan berkembang cantik dan indah di pandangan mata. Sukar untuk menentukan bunga siapa yang paling cantik.

Raja Azman melihat bunga-bunga yang cantik itu. Tetapi aneh, wajah Raja Azman kelihatan berkerut. Sepatah kata pun tidak diucapkannya. Raja Azman berjalan terus. Tiba-tiba Raja Azman melihat Rafi yang memegang pasu kosong. Rafi menundukkan kepala. Dia kelihatan sedih sekali. Raja Azman segera menghampirinya, “Nak, kenapa kamu memegang pasu bunga yang kosong?”

Seketika Rafi menangis dan berkata, “Patik….patik telah menanam benih bunga ini di dalam pasu. Setiap hari patik siram dengan air. Tetapi benih ini tetap juga tidak mahu bertunas. Kerana itu, patik…patik hanya mampu memegang pasu bunga yang kosong ini..”

Mendengar penjelasan itu, Raja Azman ketawa terbahak-bahak. “Ha…ha…ha.., inilah anak yang jujur dan sesuai untuk menjadi raja di negeri ini. Kamulah yang terpilih untuk menjadi calon raja!”

Rupa-rupanya benih yang diberikan telah digoreng terlebih dahulu supaya tidak akan bertunas. Dengan cara ini Raja Azman yang bijak dapat menentukan kanak-kanak yang jujur dan menjadi pengganti baginda kelak.

Ulasan penulis:
Cerita ini hanyalah rekaan semat-mata namun apa yang ingin dipaparkan di sini ialah kejujuran akan dapat menjadikan seseorang itu mulia.Usahlah kerana berkehendakkan sesuatu kita menolak jauh sifat jujur.Adakah kita seorang yang jujur dengan semua orang?

LU PIKIQ LA SENDIRI

1 ulasan:

azman berkata...

salam.
bg0s nyer r dak ny kn???
raje azmn 2 mmg bek kn??
but y c rfi 2 cm kuang jjr jew...hahaha
k r...
mayb raje azmn 2 beh lok if 2ka nme baginde kpd rje yusri kew kn??huhu
o mayb gak tittle 'RAFI YANG JUJUR' 2 bley d 2ka kpd rje azmn y intelligent...haha
1 cite y intresting but something weird there... uuuhhh!!!
congratulations 4 d 'intresting' story & characters!!!

Catat Ulasan

Search